BBQ tips, tricks & ideeŽn

 
 

 ALGEMENE BBQ-TIPS
    • Kijk uit met de houdbaarheid van het eten en speciaal in de zomer. Bacteriën zijn in de zomer (met het warme weer) in hun voordeel.
    • Haal het vlees zo kort mogelijk vóór het barbecuen uit de koelkast.
    • Zorg dat rauwe vis of rauw vlees niet met elkaar in aanraking komen. Maar ook niet met bereid vlees.
    • Gebruik aparte schalen en pak niets met blote handen aan.
    • Je kunt beter bij elk verschillend stuk vlees een vork of vleestang gebruiken. 
    • Je hebt tegenwoordig boxen met twee lagen. In de onderste laag kun je koelelementen leggen en op de eerste laag kun je het vlees leggen wat dan koeler blijft. Daar bovenop zit een deksel, dus afgesloten voor bacteriën en ongedierte van buitenaf.
    • Zorg dat het rooster van de BBQ goed schoon is voordat je begint.
    • Schoonmaken van het rooster: steek de BBQ aan en laat het heel heet worden met de deksel gesloten. Neem vervolgens een BBQ-borstel en schuur ermee over het rooster. Sluit daarna nog even de deksel en stook even door. Nu kunt u beginnen met bakken.
    • Gaar grote stukken vlees alvast voor in de keuken. Dit om te voorkomen dat het binnenste van het vlees niet goed gaar zou worden op de BBQ. Je zou daar erg ziek van kunnen worden.

 

VERBRAND VLEES


Vlees dat verbrand is bij het barbecuen zou tot een hoger kanker-risico kunnen leiden. Als je zorgt dat het vlees niet verbrandt en je het op de juiste temperatuur bakt, beperk je dit.



Tips om verbranding van vlees zoveel mogelijk te minimaliseren:


    • Zorg dat het rooster van de BBQ het houtskool niet raakt. Houd tussen houtskool en het rooster een goede ruimte.
    • Laat het vlees, de vis en de groente niet in aanraking komen met de vlammen.
    • Als je wat vetter vlees hebt dan zou je door het vet te minimaliseren (het erafsnijden) kunnen voorkomen dat de kolen vlam vatten. Anders krijg je verbranding van het vlees.
    • Verbrand vlees is niet gezond. Het is aan te raden om dit niet op te eten.

HOEVEELHEDEN


Eén groot bord of twee kleine borden:

Als je nog aan het afvallen bent maar wel met een lichte maaltijd, dan zou je daar met het barbecueën ook rekening mee kunnen houden. Neem een kleiner bord zodat kun je een keertje meer kunt opscheppen.


Stil je  trek:

Pak voordat je begint met barbecuen een klein schaaltje yoghurt of een paar stukjes groente, zoals komkommer, radijs of tomaatjes. Dit om te voorkomen dat je bij de voorbereidingen gaat snaaien.


Neem iets mee:

Ben je uitgenodigd voor een BBQ en ben je bang dat er voor jou weinig tussenzit, neem dan fruit en/of salades en een mager stukje vlees mee.


HET TOETJE


Neem als afsluiter géén ijs maar liever wat fruit of een lekkere kop verse kruidenthee of koffie.

 

 


LET OP


Als je vetter en meer gaat eten, zou je wel eens flinke buikpijn kunnen krijgen. Dit komt omdat je lichaam het vettere eten niet meer gewend is.