Een betere keuze voor gourmet

Hoeveelheden

Neem voor de dames tussen de 100 en 125 gram vlees, kip of vis en voor de heren tussen de 125 en 175 gram. Laat dit in kleine stukjes snijden. Neem voor ieder een eigen bordje of schaaltje waar het vlees, kip of vis op of in ligt. Zo weet je hoeveel eenieder aan vlees, kip of vis gehad heeft.

Voorbereiding

Je kunt je vlees, kip of vis alvast voorbereiden door deze met een pesto óf met een olie die op smaak gemaakt is (bijv. een knoflookolie) in te smeren.
Je kunt ook kruiden nemen, maar let dan wel op met zout.
Aan een specerijmelange is altijd zout toegevoegd. Neem je een enkele specerij (zoals nootmuskaat of peper), dan is daar geen zout aan toegevoegd. 

Groenten

Er zijn diverse groenten waarmee je kunt gourmetten, zoals: paprika, taugé, champignons, prei, Chinese kool, rode of gele uien, bleekselderij, peultjes, maïs, kleine kerstomaatjes, kleine broccoli en bloemkoolroosjes.  Kook deze even voor, anders duurt het te lang voor ze eetbaar zijn.
 
Een paar gourmet-ideeën:
  1. Neem wat peultjes, gesorteerde paprikastukjes, rode ui (in stukjes) en wat vis. Kruid dit met dille, peper en paprikapoeder.
  2. Neem prei (in dunne ringetjes), champignons (in schijfjes) en wat maïs en meng dat met stukjes kiphaasje. Kruid het mengsel met kerrie en nootmuskaat.
  3. Neem roosjes broccoli, halve kerstomaatjes en rode ui. Giet er een losgeklopt ei over en kruid het met knoflookpoeder, peper en bieslook.
  4. Neem champignons (in schijfjes), paprika (in stukjes gesneden), Chinese kool (in reepjes) en daarbij wat biefstukreepjes. Kruid dit met fijngeknipte verse koriander, knoflook en een mespuntje gesneden rode peper. Je kunt hier ook nog wat geroosterde sesamzaadjes aan toevoegen.

Variaties

Er zijn vele variaties, maar je moet wel durven.

Zet een aantal eigengemaakte salades op tafel. Neem er twee of drie, zodat je een keuze hebt. Ook kun je 2 of 3 soorten sla op tafel zetten. Haal bij de groenteboer een aantal salades op yoghurtbasis. Dan kun je wat sla nemen en wat salade erdoor doen. Dit kun je dan een aantal keren doen en elke keer een andere sla of salade nemen.

Kijk uit met warme en koude sauzen uit pot of flesje. Maak liever zelf een saus met magere yoghurt, zoals:
  • magere yoghurt, tomatenketchup, peper, dragon, azijn (of citroen) en peterselie (meng dit goed door elkaar).
  • verse tomaten, uien, peper en nootmuskaat: laat dit in een half uur in het eigen vocht koken en mix het daarna.
Zo zijn er natuurlijk nog veel meer te bedenken. Je moet alleen durven om wat smaken bij elkaar te brengen.  

Neem in plaats van wit (stok)brood eens spelt(stok)brood of bruin (stok)brood.

Neem in plaats van kruidenboter eens een keer een olie met wat peper of kruiden erin.

Neem, als je de tafel leeggeruimd hebt, nog een lekkere verse schijf ananas of een schaaltje vers fruit als toetje na.

Zet tijdens deze avond kannen water met takjes munt of citroenschijven óf limoenschijven op tafel. Dit zijn goede dorstlessers.   



 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Afbeelding invoegen