Suikers en vetten


Als het gaat om suikers en vetten, maken we misschien niet altijd de juiste keuzes. Op termijn kan dat de meest uiteenlopende, lichamelijke klachten geven. 

Door goede voeding herstelt het lichaam niet alleen beter, maar wordt er ook voor gezorgd dat er zo min mogelijk afvalstoffen in het lichaam rond blijven zweven (wat op den duur weer klachten zou kunnen geven). 
 
Hieronder staan enkele tips over het wel of niet doen ten aanzien van de suikers en vetten die in diverse producten zitten.
 


  Afbeelding invoegen
Afbeelding invoegen
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Afbeelding invoegen
 
NIET DOEN!!!
  • neem geen geraffineerde suiker 
    - het heeft geen voedingswaarde
    - het geeft alleen lege calorieën
    - het onttrekt belangrijke vitaminen en mineralen

  • neem geen aspartaam (of andere chemische stoffen)
    - het is zeer belastend voor de lever

  • neem geen suikervrije producten (ook geen stevia)
    - dit is met name bedoeld voor diegenen die ontregelingen in hun
      bloedglucosespiegel hebben
    - stevia is een stuk gezonder dan aspartaam en normaal gesproken veilig om
      te gebruiken, maar het lichaam herkent tóch zoet en gaat daar te allen tijde
      op reageren met insuline

  • vervang glucose niet door fructose
    - het is zeer belastend voor de lever
    - een teveel ervan kan niet opgeslagen worden in de depots, dus wordt het
      als vet opgeslagen!

DOEN!!!

  • als je snelle koolhydraten neemt, zorg er dan voor dat je die zoveel mogelijk combineert met vezels, eiwitten en vetten (maar kies het liefste voor groenten en fruit)
  • voeg aan bakproducten een ei en haverzemelen toe, alsmede groenten en fruit (voor minder schommeling in je bloedglucosespiegel)
  • peulvruchten met rijst zijn ook een goede combinatie
  • kokosolie verlaagt de GL (Glycemische Lading) van alle voedingsmiddelen (voor meer info over Glycemische Lading klik hier)
  • let op: zoetmiddelen die nog wel voedingswaarde hebben (zoals honing, palmsuiker, kokosbloesemsuiker, rijstsiroop, speltsiroop, agavesiroop, rietsuiker, dadelsiroop, ahornsiroop, moutstropen, mesquite-poeder, lucamapoeder en diksappen) met mate gebruiken!!
 
 
 

Afbeelding invoegen
 

 
Afbeelding invoegen
 
NIET DOEN!!!
  • neem niet te veel verzadigde vetten
  • beperk met name de dierlijke, verzadigde vetten
  • ga vetten zeker niet uit je voeding halen!






DOEN!!!
  • eet bij elke maaltijd iets van vetten, bij voorkeur de onverzadigde (deze zijn namelijk heel belangrijk voor je lichaam, dus zorg dat je deze aanvult!)
  • eet altijd meer onverzadigde dan verzadigde vetten
  • let op: bepaalde oliën (zoals kokosolie, olijfolie, lijnzaadolie, walnootolie, pinda-olie, amandelolie, pompoenolie, hennepzaadolie, avocado-olie, tarwekiemolie, sesamolie) mogen ondanks hun verzadigde vetten tóch gebruikt worden, omdat ze wel andere goede eigenschappen hebben; raadpleeg internet óf uw voedingsconsulente voor een juiste toepassing van de oliën (koude of warme bereiding)
  • gebruik eens vaker roomboter (margarines etc. zijn zeer bewerkt, wat veel belasting op uw lichaam geeft, met name de lever!)
 



 Bron: Scheutjens-natuurgeneeskunde Sint Oedenrode (www.scheutjens-natuurgeneeskunde.nl)