Valkuilen

Te weinig eten

Te weinig eten heeft geen zin, want je zet je lichaam in de spaarstand. Je lichaam gaat zuiniger om met de beschikbare energie. Dit wil zeggen dat je lichaam meer voeding als vetreserves opslaat en minder vet verbrandt. Uiteindelijk kom je nog aan van een worteltje eten. Blijf daarom goed en gezond eten. 

Te weinig nachtrust

Te weinig nachtrust levert indirect een gewichtstoename. Slaaptekort verstoort de hormonen die bij de stofwisseling betrokken zijn. Dit geeft als resultaat dat je overdag meer trek hebt in eten. 

  Afbeelding invoegen


Geen ontbijt

Er gaan nog veel mensen de deur uit zonder te ontbijten. Het lichaam heeft 's-morgens voedingsstoffen nodig om goed te kunnen starten. Als je niet ontbijt, heb je later op de dag meer honger en ga je snacks eten. Méér dan goed voor je is.

Vruchtensappen

Vruchtensappen bevatten veel suikers in de vorm van zoetstoffen. De snelle suikers worden eerder omgezet in vet. Neem water en doe er een schijfje limoen, citroen of wat takjes munt in. Dit geeft een verfrissende smaak, zonder dat je aankomt.

Afbeelding invoegen
 


Alcohol drinken

Alcohol vóór en tijdens het eten heeft een negatief effect op je gewicht. Het levert veel calorieën maar het versterkt ook je eetlust. Je eet grotere porties en na de maaltijd ben je eerder geneigd weer te gaan snacken.

Bewegen

Ik denk dan niet aan fitness, hardlopen enz.. Bewegen wil zeggen: zo weinig mogelijk zitten. Hoe meer je zit, des te meer kans op overgewicht. Laat de auto staan (als het mogelijk is) en neem de fiets of ga lopend. Loop een keer extra om water of thee te halen. Als je kleine boodschappen gaat doen, neem dan ook eens een keer de fiets of wandel naar de winkel. Zo zijn er nog diverse andere mogelijkheden om extra te bewegen. Neem een stappenteller en stel elke week je doel bij. Dit geeft een stimulans om door te gaan.