De wortel- en knollenlijst

In veel WORTELS en KNOLLEN gaat SUPERKRACHT schuil. Door hun speciale werking, zijn ze vaak BETER te gebruiken DAN MEDICIJNEN!
 
Hieronder een opsomming van enkele soorten én hun krachten:
 
  • GEMBER
    - heeft de meest positieve invloed op je lichaam
    - bevat veel antioxidanten
    - kan helpen tegen misselijkheid en vermindert maagklachten
    - heeft een pijnstillende en ontstekingsremmende werking
    - werkt heel goed bij menstruatiepijnen en buikkrampen
    - zorgt voor een betere doorbloeding van handen en voeten

    - laat een paar schijfjes gember meetrekken in een pot thee, gebruik
      geraspte gember in een Oosterse maaltijd of maak een smoothie van wortel
      en gember.

  Afbeelding invoegen
  • KNOLSELDERIJ
    - is een bron van vitamine C en dus belangrijk voor de weerstand
    - vitamine C, samen met natuurlijke suikers en folaat (een vitamine uit het B-complex), helpt je je energie op
      peil te houden
    - bevat kallum, wat goed is voor de bloeddruk
    - bevat vitamine K, wat goed is voor stevige botten

    - knolselderij is een prima aardappelvervanger
    - is lekker in soep, maar je kunt er ook frietjes of zelfs hartige taart van maken.


  • RAMMENAS & RETTICH
    - deze knollen behoren tot dezelfde knolgewassen, maar rammenas is zwart en wordt in het najaar of
      's-winters geoogst; rettich is wit en wordt voornamelijk in de zomer geoogst
    - beide knollen zijn heel mineraalrijk; ze bevatten o.a. calcium, kalium en fosfor
    - ze hebben allebei een ontstekingsremmend effect

    - de knollen smaken lekker knapperig en pittig en derhalve geschikt voor verwerking in een salade.

  • CASSAVE
    - bevat vitamine C, B1 en 6 en kalium; veel vezels
    - is goed voor de cholesterolverlaging
    - geeft je eerder een voldaan gevoel, waardoor je misschien minder eet

    let op: de cassave is van nature giftig en dus niet rauw te eten; de cassave dient altijd geschild en gekookt te
      worden, vóór verdere verwerking ervan!

    - de cassave heeft een nootachtige smaak
    - je kunt er heerlijke frietjes of chips van maken.

  • KURKUMA
    - wordt ook wel koenjit of geelwortel genoemd
    - behoort tot de gemberfamilie
    - het actieve bestandsdeel curcumine blokkeert de moleculaire schakeling die zorgt voor ontstekingen, dus
      het werkt ontstekingsremmend (en voorkomt daarmee ook allerlei andere ziektes)

    - kurkuma kan op diverse manieren worden toegepast; bijv. in rijst of een smoothie.


  • PETERSELIEWORTEL
    - zowel de wortel zelf als het loof kunnen gebruikt worden; het loof smaakt echt naar peterselie, terwijl de
      wortel een bijna zoet anijsachtige smaak met een lichte peterseliesmaak heeft
    - bevat eiwitten, calcium, ijzer, caroteen en vitamine B2 en C
    - is een vochtafdrijvende groente, wat helpt bij het zuiveren van het bloed
    - kan helpen bij spijsverteringsklachten, winderigheid en menstruatieproblemen

    - peterseliewortel kun je heel goed in dunne plakjes bakken en eten als aardappeltjes.
 
 
 Bron: gezondNU magazine